Translate

Babi Hutan



Keluarga
Nama Saintifik
Nama Tempatan
Nama Inggeris
Suidae
Sus Scrofa
Babi Hutan
Wild Boar

Babi Hutan (Wild Boar) berasal dari hutan jarang di kebanyakan kawasan Eropah Tengah, Mediterranean (termasuk Banjaran Atlas, Afrika Utara), serta di kebanyakan kawasan di Asia sehingga Indonesia di selatan. Ia tergolong dalam famili Suidae yang sama dengan Warthog dan Bushpig di Afrika, Pygmy Hog di India utara, dan Babi Rusa di Indonesia. Nama saintifiknya Sus scrofa.

Jika diperanjatkan atau dikepung, Babi Hutan boleh menjadi amat garang, khususnya babi betina dengan anak-anaknya, dan jika diserang, ia akan mempertahankan diri dengan menggunakan gigi taringnya yang tajam.
Babi Hutan hidup dalam kawanan dan kebiasaannya babi jantan dewasa bersendirian kecuali pada musim mengawan. Babi Hutan adalah haiwan nokturnal umumnya, dan mencari makanan dari senja sehingga subuh, dengan tempoh-tempoh rehat pada kedua-dua waktu malam dan siang. Babi Hutan makan hampir semua barang yang ditemui, termasuk kacang, buah-buahan yang gugur, akar, ubi, daging bangkai yang reput, sampah, serangga, dan reptilia kecil.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan